Kapitel 58

Inför vilket jag utfärdar en varning. Varning för galna spanjorer.

En av frågorna jag redan hunnit få handlar om spanjorers konstiga egenheter. Detta är ett typexempel på sådana saker. Spanjorer är nämligen vansinnigt förtjusta i fiestor av alla olika slag, vissa har religiös bakgrund med processioner som höjdpunkt, andra är mer svårförklarade och kan gå ut på allt ifrån att kasta ruttna tomater på varandra till att bränna dockor föreställande politiker. Det viktigaste är inte festens orsak utan dess konsekvenser; dryck, dans och massor av folkliv. Varje stad har sin egen, mer eller mindre, märkliga fest som ofta lockar besökare från hela spanien. Här är ett urval av de största och mest crazy festerna som hålls:


3:e plats: Las Fallas de Valencia. Festen går ut på att konstruera jätteskulpturer, ofta av pappier mache, föreställande kända figurer eller personligheter. 



När allt äntligen är klart ska man bränna rubbet.


Jag ser motsägelserna i detta...

2:a plats: La tomatina en Buñol, Valencia. 40 000 människor och 100 000kg tomater i en enda salig blandning. Festen började som ett tokigt påhitt mellan några vänner men blev snart världsuccé. Hur kan total nersörjning av en stad med ruttna tomater inte gå hem?
   

1:a plats: Tjurrusningen i Pamplona. Festen går i det stora hela ut på att man släpper lös ett gäng uppretade tjurar i en trång passage full av unga män som tycker att höjden av manlighet är ett tjurhorn i ändan. Nåväl. Festen slutar alltid i våld och blod, både från de unga männen och från tjurarna. Lyckan är total.


(Kvinnor tillåts delta, men är oftast intelligenta nog att låta bli..hehe.) Titta i början på videon, det är så...så!!



Föreställ er nu att motsvarande finns i varenda spanskt samhälle, från storstad till byhåla, så förstår ni vidden av spanjorernas mentalitet.

Nu när vi ändå är igång kan jag passa på att presentera två andra märkliga fester som härrör från klasskamraters hemland, och som jag fastnade för av olika anledningar:

Englands ostrullning. Den som fångar osten vinner...osten. Värt en titt om man finner studsande och självmordsbenägna engelsmän intressant. Jag gör... 

Slutligen (för sen ska jag sluta eftersom jag börjar känna mig som cracked.com) en fest från Zürich, Sächsilüüte, som går ut på att ta farväl av vintern genom att spränga en gigantisk snögubbedocka. Dockan heter "Böög". Jag finner det opassande att syssla med "Böög-Verbrennung"    
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Alltså.. du är bättre än Cracked.com.

Hahahha, det sista. Liksom.. wtf? Why oh why?

2010-11-26 @ 18:20:36
URL: http://andvari.blogg.se/
Postat av: Åsa

Mycket roande läsning och youtube-klipp!

Kram!

2010-11-28 @ 10:26:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0