Kapitel 60

När första ljuset brinner
står julens dörr på glänt
och alla blir så glada
att fira få advent

Idag är det 1:advent, och man kan inte säga att vi inte kämpat hårt för att uppnå julstämning. Dagen börjades med konstruerane av en adventsljusstake. Kartong + röd färg + solrosfrön + värmeljus = voilá



Sedan blev det ljuständning och pepparkaksfrukost (med persiennerna nere såklart, annars hade det varit för ljust). Klockan 12 träffade vi Felicitas vid Iglesia Santa Ana (Sevillas fd. katedral) för att går på adventsmässa. Trots att sångerna som sjöngs inte var det minsta bekanta, var det ändå mysigt att gå till kyrkan och jag blev positivt överaskad av den katolska mässan. Jag medger att jag hade en hel hög fördommar gällande katolicism som i alla fall inte infölls här. Istället påminde det hela väldigt mycket om en vanlig svenskkyrklig gustjänst.
* Välkommnande och bibelläsning (jag begrep i princip nada)
* Bön (alla kunde all turerna helt automatiskt, när man ska svara prästen, när och hur man ska be, när man ska göra korstäcken etc)
* Adventssånger. Lätt att hänga med, det fanns text.
* Predikan. Det ultimata testet... Och jag förstod!! I princip allt. Oh happy day. Det hela gick i princip ut på att advent är en tid för förväntning och glädje över kristi födelse men även en tid då man ska ransaka sig själv och sitt liv för att avgöra om det liv man lever är meningsfullt för en själv. Man ska se bortom automatik i vardagen och söka inre tillfredställelse och mening med tillvaron. Många använder Guds namn som någonting som ska fruktas men det är inte meningen att man ska vara rädd för Gud utan Gud vill att man ska glädja sig åt sitt liv tillsammans med honom. I det stora hela. Vilket var en predikan som överaskade mig positivt.
*Kollekt
*Nattvard
*Sång



Efter denna erfarenhet gick vi hem till Felicitas i Santa Cruz för att baka julkakor. Hon bor i en delad lägenhet på nedre plan i ett mycket äldre hus och äldre kvarter än vårt. Där fanns ett ganska stort kök med diskmaskin, gasspis och ugn och dessutom ett vardagsrum med soffor. Lyxigt ur våra mått mätt med andra ord. Dock var det hela väldigt mycket smutsigare, trasigare och mörkare än vårt hus så kanske går det jämnt ut. I varje fall var det intressant att se hur ett av de där gamla och fina husen ser ut inuti.

Där bakade vi som sagt, utan måttsatser direkt på köksbänken, följandes ett recept på tyska. Det blev valnötskakor och.. mandarinkakor, med chokladglasering. Allt i olika former naturligtvis^^ Nom nom. Tillagt till detta fanns även varm glögg och Feilz Navidad på hög volym. Det ambitiösaste av allt är att vi, trots allas goda engelskakunskaper, endast talar spanska med varandra!



Nu sitter jag här i mitt hus i Spanien och funderar över alla er därhemma (och visserligen några som inte heller är hemma..). Att det lyser stjärnor i alla era fönster, att ni har tänt första ljuset i adventsljusstaken, kanske satt igång med julbaket, kanske spelat adventssånger för första gången. Hos de flesta av er är det massa snö, och just nu kan jag tänka mig att ni sitter inomhus och kurar framför en brasa eller med en kopp te. Det finns ingen tid på året som är så knuten till Hemma som advent och jul... men snart, snart kommer vi tillbaka!!    

  


Kommentarer
Postat av: Mormor

Vilken fin adventshelg ni har haft!Var försiktig med adventsstaken. Den verkar aningen brandfarlig.Tänk att ni har blivit så duktiga på spanska att ni förstod predikan, vilket ju inte alltid är det lättaste.Vi längtar efter dig. Kramar från oss.

2010-11-29 @ 21:42:51
Postat av: maja/aragog. välj själv.

Å så fint att ni bevarar de svenska adventstraditionerna. Så kreativt med kakor o stake och den kulturella mångfalden!. Att följa en mässa på spanska och förstå den är mycket kompetent. Detta berörde mig djupt.

skriver sign. Tradionalist

2010-11-30 @ 19:32:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0