Kapitel 22

I vilket kulturer krockar och Malin maktlöst betraktar spanjorernas icke-upplysta liv.

Förut trodde jag att vi dragit den stora nitlotten för att få ett kök som vårt, ingrott av smuts och utan vare sig spis och ugn (hej micro och kokplatta!). Nu har jag dock fått reda på att åtminstonde några av defekterna (enligt svensk standard) är helt normala. Tro mig när jag säger att det finns en anledning till varför baka översätts som hacer pan vilket betyder göra bröd. Spanjorer använder aldrig ugn. Istället är de microexperter och gör alltifrån gratänger till kött och grönsaker i just microvågsugnen. Inte undra på att de enda bakverk som finns att tillgå är friterade.

När jag hörde detta blev jag helt frustererad av tanken på hur mycket man går miste om utan ugn. De anar inte att ett bakverk kan vara så mycket mer än en flottig kringla! Att ett bröd kan innehålla så mycket mer än vetemjöl! Att grönsaker får en helt ny innebörd när de rostas i ugn! 

Jag antar att jag gav upp hoppet om att upplysa och frälsa spanjorerna när min lärarinna gapskrattade mig i ansiktet vid blott tanken på att göra bröd. Kan man verkligen göra sådant? 

  


Kommentarer
Postat av: Olivia

nä?! då skulle jag aldrig kunna bo i spanien iaf :O

2010-09-26 @ 12:30:22
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Postat av: Malin

Jo-.- Nej det är faktiskt lite tråkig matkultur. Och jag kan garantera att det inte är veganvänligt! Du skulle få leva på gaspacho.

2010-09-26 @ 17:57:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0