Kapitel 23

Vari Emma och Malin snopet ser på hur deras trygghet  i tillvaron försvinner, samt lite tips på överlevnadsgott.

Igår gjorde Emma och jag äntligen slag i saken och talade med Concha (Concepción) om att vi behövde någon form av täcke på nätterna, eftersom det börjar bli för svalt för att sova utan någonting alls. Problemet var bara att i det här huset tar man ner fläktarna när man lägger täcken i sängen. Så har det alltid varit. Jahadå.

 Concha var inte sen till handling. Rätt som det var hade hon hämtat både skruvmejsel och stege och stod redan och vinglade i Emmas rum under fläkten innan vi hann så mycket som förstå vad hon smattrat fram på spanska. Det spelade ingen roll hur mycket jag försökte förklara att det fortfarande är väldigt varmt på dagarna och dessutom lätt blir dålig luft i åtminstonde Emmas rum. Ultimatumet var redan ställt; fläkt eller filt. Tysta såg vi sedan på hur vår trogna räddare undan olidligt heta dagar nedmonterades, för att istället ersättas av lakan och varsin tjock, välparfymerad, brun filt. Det var det det.

                                                                          ***    
I förra inlägget uttryckte jag min djupa sorg över att inte kunna använda ugn. Nu ska jag dock meddela att vi inte är helt utom räddning. Om man, som vi, till exempel blir sugen på äppelpaj är hoppet inte ute trots avsaknaden av ugn. I lördags gjorde jag äppelpaj-utan-paj, vilket faktiskt är godare än vad det låter. 

Vad man behöver för att skapa denna enkla efterrätt/goda fika är följande:

- Äpplen. Beräkna 1/2 till 1 äpple per person beroende på äppelstorlek coh aptit. 
- Honung
- Kanel
- Yoghurt. Välj vanilj eller naturell (gärna grekisk) eller varför inte båda. 
- En näve havregryn
- Smör eller margarin. (Eventuellet även salt om det smör/margarin man har till sitt förfogande är osaltat som i Spanien)
- Valnötter

Gör sedan ungefär såhär:

Skala och skiva äpplena. Ju mindre och tunnare bitar desto kortare stektid. Blanda sedan bitarna med kanel och lagom mängd honung för att alla ska bli klibbiga.  

Stek äpplena i smör/margarin/(olja funkar också) tills de mjuknat och fått liknande konsistens som de har i en äppelpaj. Ha inte för hög värme på plattan och rör om ofta. När de är klara tömmer du stekpannan och ställer undan äpplena ett litet tag.

Stek sedan snabbt havregryn i smör/margarin tills de fått lite färg.

Äpplena ska ätas tillsammans med yoghurten och ett snyggt sätt att servera det hela är i höga glas. Då kan du varva äpplen, yoghurt och havregryn. Toppa med nötter och honung. 


Nom nom.



 

Kommentarer
Postat av: Olivia

Ojoj, Malin goes matbloggare!

2010-09-28 @ 11:15:38
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Postat av: Malin

Amazing indeed^^ Dock är det inte riktigt min grej det där än så länge, tips på billig, enkel vegomat tas gärna emot^^

2010-09-28 @ 14:24:04
Postat av: Elli

Malin. GIFT DIG MED MIG! Så himla gott det låter!

2010-09-30 @ 17:03:40
URL: http://midori.webblogg.se/
Postat av: Olivia

Tips på enkel billig vegomat hade requestats (jag gillar svengelska), såg jag! Chili sin carne kanske kan funka? Lite spanskt också! eller öh... mexikanskt. Annars tänker jag mest på massor pastasåser men Emma gillar ju inte pasta den tokan! Kan ni inte göra någon slags pyttipanna? Kanske med gröna linser, rotfrukter osv. Säkert gott med någon kall sås till. Annars funkar ju alltid olika slags wraps med grönsaker, texmexkryddade bönor och salsa typ. Det får bli dagens tips.

2010-10-06 @ 22:46:48
URL: http://inaktiv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0