Kapitel 24

Där Malin presenterar mataffärerna som frekventeras och gör ett anmärkningsvärt uttalande.

Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta som nu ska följa. Med tanke på min mors ivriga bojkott och dess rykte i övrigt borde jag ju närmast sky stället. Men nu är det alltså inte så och jag tar utan efterföljande samvetskval orden i min mun: Lidl har sin charm. 

Dels är det billigt. Det är en egenskap jag allt mer kommit att värdera. För det andra kan man där tillgodose sig en mängd varor som vi inbitna svenskar inte klarar oss utan och dessutom ett stort antal andra varor som varken har med Sverige eller Spanien att göra, men som är roliga ändå. Följande fina saker kan man finna på Lidl:

- Lingonsylt. Säga vad man vill om att köpa dansk lingonsylt när man är i Andalusien men havregrynsgröt är inte det samma utan detta!
- Gräslök i kruka. Fint på köksbordet, gott i maten.
- Mangochutney och jordnötssås.
- Sesambars med honung, vårt standardfika under skoldagar.
- Bröd. Tyskt, mörkt, fiberspäckat bröd, som endast hålls ihop för att det utsatts för extremt tryck som pressat ihop fröna och kliet det innehåller. Det är i alla fall bättre än det spanska baguettbrödet. 
- Müsli. Yey. 
- Torkad frukt och nötter till ett okej pris.
- Billiga basvaror 
- Svenska köttbullar. Det har vi dock inte nedlåtit oss till att köpa, och jag tror inte att de är särskilt goda. Men de finns ändå där i frysdisken i sitt blågula paket...

Förutom på Lidl handlar vi en hel del på MÁS. Det är en spansk mataffärskedja som har helt okej priser, helt okej varor och större utbud av typisk spansk mat. Där handlar vi mjölkprodukter, ägg och "spanska varor". El Corte Inglés är det stora kedjan, som säljer allt ifrån mat till kläder, möbler och resor. Det är den affär som påminner mest om en svensk mataffär, i organisation, utbud och..hygien. Det är dock ganska långt över vår prisnivå, så det enda vi handlar där är än så länge bröd (de har mörkt bröd i en särskild dietavdelning...) även om vi gärna går och suktar längs hyllorna med kvalitetsmat. 

Grönsaker och frukt handlar vi i någon av de små fruterias som finns runt om i hela Triana, där är det billigare och utbudet är större.

Någonting som man snabbt kan konstatera är att Spanien inte är ett place för vegetarianer. Vi försöker att äta så mycket vegetariskt som möjligt, men då det inte finns vare sig quorn, soyaprodukter (bortsätt från soyamjölk) eller tofu (inte vad vi sett än så länge) är det uttröttande svårt. Kött är huvudfödan här och äter man inte kött kan de alltid laga lamm. Ungefär. Det vi lever på är till största delen linser och fisk med andra ord...men det kunde varit värre. Jag tar det som en utmaning att lyckas hitta på varierade rätter som går att laga i vårt kök^^    

 


 


Kommentarer
Postat av: Olivia

mmmmmmmm, sojamjölken med persikosmak som finns i spanien <3 jag hittade faktiskt grönsaksbiffar i en affär när jag var där. men det var dessvärre ost i.



hihi, bra att ni kan gå till lidl om ni får hemlängtan. ikea kanske också? vet att de har ett fint utbud av svenska varor! haha

2010-09-28 @ 11:23:45
URL: http://inaktiv.blogg.se/
Postat av: Malin

Hehe har inte sett till något av det där, hmm. Alla i vår klass pratar om IKEA, inklusive vår lärare, om "knackebrod" och sill. Alla spanjorer verkar avguda sill. Och IKEA. Hm. Vi kanske måste åka dit någon dag^^

2010-09-28 @ 14:21:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0